Rabu, 8 Disember 2010

Film Review : PHOBIA 2 (penakut amat dijemput)

klik untuk tumbesaran pra-matang


Bonsoir wei,

Untuk malam ini, aku sudah rancang bagi menulis dalam bahasa lidah mak aku, iaitu Bahasa Melayu. Hal ini demikian kerana malam tadi aku tulis dalam inggeris dan ping blog kat Geng Blogger macam tiada siapa pun mahu lawat.. :(

Tapi aku tak janji sama kamu semua yang aku akan tulis 100% BM, ada la kerojakannya. haha

Sudah. Kembali ke tujuan post.

Malam ini aku nak review satu movie yang aku tengok. Dah lama dah aku usha, tapi aku suka jalan ceritanya yang best itu. Aku tahu ramai yang dah usha cerita ini, tapi tak pa, mungkin ada yang belum. Filem tahun lepas.

PHOBIA 2

Phobia ini cerita seram Thai 2009 (trailer di sini) yang diarahkan oleh Songyos Sugmakanan, Banjong Pisanthanakun, Parkpoom Wongpoom, Visute Poolvoralaks, dan Paween Purijitpanya (skip sajalah nama-nama ini, tak perlu disebut satu-satu.. ada yang strunggle?? ish). Filem ini dibintangi oleh ramai pelakon Siam handalan seperti Jirayu Laongmanee, Worrawech DanuwongCharlie TrairatNicole TheriaultMarsha Wattanapanich dan lain-lain lagi.. (kalau link tersasul ke tempat pelik, jangan salahkan aku. aku main cedok je. aku harap anda tak ter'stuck' mengusha gambar-gambar mereka dengan lama.haha..  baca la post ini dulu hoi)

Ada 5 bahagian cerita dalam filem ini, setiap satu ceritanya ada konsep dan taktik penceritaan seram yang berlainan. Ok, aku nak review satu-satu, yang dah usha, dapatlah mengenang kembali memori dan yang belum usha, alert, ada spoiler sikit disini~

First: Novice
- Budak 14 tahun, diberi nama Pey, bersalah kerana didapati membuat jenayah membaling batu dekat kenderaan lalu lalang (dasar tak ada kerja). Mak dia yang prihatin itu menghantar dia ke wat Buddha untuk dijadikan sami muda (novice). Sebabnya, sami tak akan dikenakan hukuman jenayah (senangnya, lepas ini jadi samilah).
Di kampung wat Buddha itu ada sekumpulan penduduk kampung yang menjamu makan hantu (dikatakan supaya menghalau makhluk demon ini daripada mengacau rumah tangga hidup mereka, kalau dekat Malaysia, ancak eh??). Pey yang 'pandai' ini pula ambil modus operandi bijak, dia makan makanan yang diberi untuk hantu itu. Lepas itu, ada lah kena kacau sikit-sikit (sikit ke derr?)

Second- Ward (bukan wat Buddha tadi)
- Artie eh silap Arthit (artie tu mamat Glee tu), merupakan seorang budak yang periang dan suka main-main. Pada suatu hari itu dia terlibat dalam kemalangan dan masuk ke hospital. Daripada bilik ER dia pindah ke bilik kongsi di wad hospital. Sebelah katil dia terdampar seorang tua yang pelik. Dikatakan pada sebelah malam Arthit ternampak benda-benda ganjil (best kan?? bukan senang dapat tengok lol). Arthit mengadu kepada nurse tapi nurse tak bagi tukar tempat tidur (one word-palui~ nurse itu ingat dia gila kot). Bila malam dah nak menjelang siang, tiba-tiba sajorh the old man attacked Arthit (gersang mungkin, cuak beb!). Apa jadi lepas itu? Arthit bukan lagi Arthit. Dia menjadi orang tua tersebut.


Third: Backpackers
- Kisah ini dimulakan dengan adegan seorang minah Jepun dan juga kekasihhnya (or abang dia..entah tak pasti) di tepi jalan. Mereka ini pergi vacation di Siam, tengah menunggu di tepi jalan bagi membolehkan mereka menumpang kenderaan yang lalu (pelik gak how did they appeared at the side of the road at first place ~_~). Selepas beberapa kali mencuba, verjaya juga mereka menumpangi sebuah truck/lori. Truck dipandu oleh seorang pemandu dewasa dan  Joi (second driver maybe and yup, dia tu Charlie Thairat yang anda usha lama-lama di atas). Pemanduan terhenti apabila mereka mendengar bunyi aneh di belakang truck. Driver goes to check, so as Joi. Apparently the two of them is the drug dealers. Cuba teka apa dalam belakang truck itu?? Semua mayat yang mati dan didalam badan mereka terdapat cocaine yang telah dipaksa telan. The driver and Joi keluarkan semua mayat itu. Out of the blue, si mamat Jepun tetiba buat kecoh but soon after that, mayat itu kembali hidup (argh! gaya zombie Kampung Pisang gitu!!) dan makan mamat Jepun itu.
Kekecohan berlaku (jangan lupa usha bagaimana minah Jepun itu tertipu dengan zombie budak dan verjaya mati dibaham zombie itu)

Fourth: Salvage
- Nuch seorang pengedar kereta. Dia bekerja berlandaskan penipuan dimana kereta yang dipromosi dan dijualnya itu sebenarnya kereta yang sudah terlibat dalam kemalangan. Nuch bersusah payah memperbaiki dan memodifiedkan kereta-kereta tersebut agar dapat dijual (sanggup tu~). Ada juga adegan dimana dia diterjah oleh pelanggan dia kerana kereta yang dijual itu rosak. Pada suatu malam, nasib tak menyebelahi dirinya apabila dia terpaksa keseorangan di kedai kereta dia. Si pakcik guard kedai hilang entah ke mana. Kejadian pelik berlaku apabila anaknya yang sedang main di kawasan kedai dipenuhi kereta itu hilang (berani gila bocah ini). Nuch dihantui oleh kedai keretanya apabila semua kereta di kedai itu berada dalam keadaan seperti kemalangan ngeri. Dia juga terserempak dengan beberapa roh pemandu kereta yang ditemui dalam keadaan yang mengejutkan (ada yang terbakar, terkeluar isi perut; mengikut saat akhir mereka mati). Takut wei, mahu histeria dibuatnya.   Spoiler-ending yang sangat sentap~

Last but not least: In The End
- Ter, Puak, Shin and Aey are the movie crew of an upcoming horror movie. Mereka sedang membuat penggambaran adegan terakhir filem seram itu. Tiba-tiba seorang pelakon wanita (Kate) yang melakonkan watak hantu pengsan secara spontan dan selepas dihantar ke hospital oleh seorang krew,Aey, Kate disahkan mati (oh kesian beb mati semasa berlakon cerita hantu..dah lah pakai macam pontianak sundal bolong). Pada masa yang sama di tempat penggambaran, krew-krew lain berasa pelik kerana 'Kate' yang pergi hospital tetiba muncul kembali (bukan Kate wei, hantu). Aey menelefon Ter, Puak dan Shin tetapi yang bodohnya percakapan mereka didengari di semua tempat penggambaran. Si pengarah dan anak-anak buah yang lain terus chow lepas mereka tahu Kate mati, tinggal Marsha (seorang lagi pelakon perempuan) dan Ter, Puak dan Shin. Mahu tak mahu, mereka terpaksa untuk habiskan scene terakhir filem itu so that spirit of Kate will RIP.    Spoiler- Cerita terakhir ini agak lawak serta lucu juga, iya lah, susahlah kalau ada 5 cerita, lima-lima seram gila.

Dan....

Ini...

weeeee, aku nak teman kau malam ini~

hahaha..
komen aku: best gila wei, lagi-lagi bila diusha bersama dengan geng-geng kita yang penakut. Jeritan dijamin.Usha la cerita ini bagi yang belum (yang sudah boleh usha sekali lagi)

nak cari kat mana?? piratebaylah (tak, aku tak cadangkan piracy :P)

1 ulasan:

Aqilah Rosli berkata...

Aku suka gila gila cerita ni. haha. especially yang the last part tu, pasal shooting film tu. lawak gila lah. pecah perut gelak kuat kuat tengah tengah malam. haha.